پارک های مخصوص بانوان مشهد

به دلیل نوع زندگی مدرن شهری و آپارتمان‌ نشینی میزان تحرک افراد خانواده به ویژه بانوان کاهش یافته است . چند سالی است با راه‌ اندازی پارک های مخصوص بانوان مشهد توسط شهرداری شهر مشهد مقدس امکان استفاده بانوان از محیطی مناسب و امن برای تفریح و تحرک فراهم شده است .

پیش تر از سوی شهرداری مشهد مقرر شده بود تا تمام پارک‌ هایی که مساحتی بالغ بر 50 هکتار دارند فضایی را جهت استفاده ویژه بانوان اختصاص دهند .از جمله این پارک ها ، می توان به پارک ارم و پارک ملت مشهد اشاره نمود . فضای اختصاص داده شده به بانوان در پارک ملت قسمتی سر پوشیده به نام باغ رز می باشد که با امکانات و تجهیزات متنوع ورزشی آمادگی خدمت رسانی به بانوان به ویژه بانوان مسافر تور مشهد را دارد .

 اما طرح مذکور یا بعضا با مشکل اشراف فضای بانوان و آقایان رو به رو می گشت  ویا ناگزیر به فضای سرپوشیده محدود می گشت از این رو تصمیم بر آن شد تا با احداث و تغییر کاربری تعدادی از پارک ها به پارک های مخصوص بانوان مشهد این هدف پی گرفته شود .

پارک حجاب مشهد که اولین پارک مخصوص بانوان مشهد محسوب می‌شود ، با زیربنایی در حدود دوازده هکتار ، با هدف ایجاد نشاط و تحرک بیشتر بانوان و فراهم ساختن فضایی جهت ورزش بانوان در شهر مشهد ساخته شده است . پارک حجاب مشهد در میان دو بزرگراه واقع شده در نتیجه فاقد هرگونه اشراف می باشد . این پارک که در بلوار هدایت واقع شده است پذیرای بانوان گردشگر تور مشهد  و همچنین بانوان مشهدی می باشد . دوچرخه ، اسکیت ، لوازم ورزشی ، زمین ورزش کودکان ، بوفه و همچنین سالن سر پوشیده جهت ورزش بانوان از امکاناتی است که در این پارک وجود دارد . علاوه بر این در پارک حجاب مشهد بازارچه‌ های خود اشتغالی توسط بانوان سرپرست خانوار راه‌اندازی می‌شود تا افزون بر انجام یک فعالیت اقتصادی فعالیت ‌های اجتماعی هم مورد توجه قرار گیرند .

 پارک ریحانه مشهد  از دیگر پارک های مخصوص بانوان مشهد است که در راستای بلوار جمهوری ، در ابتدای میدان فرودگاه واقع شده است . این پارک تا پیش از سال 93 محل اسکان مسافران و زائران  تور مشهد  بود و با نام پارک بابا قدرت یا همان کمپ بابا قدرت شناخته می شد . پارک ریحانه مشهد با مساحت تقریبی بیست و دو هکتار با برخورداری از زمین ورزشی روباز والیبال و هند بال ، سایت بدنسازی با 12 دستگاه ، زمین پینگ پنگ با 6 میز و زمین فوتبال دستی با 3 دستگاه ، زمین شطرنج با 8 میز و محوطه بازی کودکان در دو نقطه شمالی و شرقی پارک و پیست دو چرخه با تعداد 50 دستگاه دوچرخه برای استفاده بزرگسالان و تعداد 20 دستگاه دوچرخه جهت استفاده کودکان زمینه شادابی و نشاط بانوان مجاور و زائر تور مشهد را فراهم ساخته است .

ضمن آن که پارک ریحانه مشهد دارای 13 غرفه با مساحت 22 متر مربع است که می توان از آن ها به منظور کارآفرینی و بازار خوداشتغالی جهت فروش تولیدات و محصولات خانگی استفاده نمود .

یاد آور می شود که  پارک های مخصوص بانوان مشهد مجهز به سیستم‌ ورودی است تا از این طریق از ورود موبایل دوربین دار و دوربین جلوگیری شود . ضمنا این پارک ها بعد از غروب آفتاب خانوادگی می شوند .


ثبت دیدگاه
نظرات کاربران