باغ موزه نادری

باغ موزه نادری که یکی از جاذبه های تاریخی مشهد به شمار می رود شامل آرامگاه نادر شاه و دو تالار با کاربرد موزه‌ می باشد .

باغ موزه نادری که باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع  است در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده است . گردشگران تور مشهد برای رسیدن به باغ موزه نادری کافیست یک چهارراه بالاتر از حرم بروند . جالب است بدانید نادرشاه در نظر داشت که بر سر قبر خود بنایی همانند تاج محل در هند بسازد و دستور داد که از مراغه سنگ های آن را بیاورند ، ولی در زمان حیاتش کار بنای آرامگاه پایان نیافت و پس از مرگش اخلاف او باغ آرامگاه او را بین خود تقسیم کردند و فروختند . درها را ربودند و موقوفات وی را نیز تصاحب کردند . آقا محمد خان قاجار هم پس از به قدرت رسیدن ، بقایای جسد وی را به تهران برد تا هیچ فرصتی را برای اهانت به وی از دست ندهد . در زمان حکومت قوام السلطنه ، بنای دیگری بر آرامگاه نادرشاه ساخته شد و استخوان های او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند . ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا آن که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد ساخت آرامگاهی در خور شأن نادرشاه در همان محل مقبره قبلی بر آمد . این کار بر اساس طرح معماری زنده یاد مهندس هوشنگ سیحون با کنار هم قرار دادن نمادهای تاریخی در یک ساختار منسجم و هماهنگ صورت گرفت . ماده اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه کوهسنگی شهر مشهد است که از مقاوم ترین و سخت ترین سنگ های ایران می باشد که نمادی است از صلابتد ، شخصیت و قدرت روحیه نادرشاه افشار. طرح کلی آرامگاه یک شش ضلعی متناسب است که شکل خیمه نادر و سیاه چادرعشایر را تداعی می کند که نادرشاه در آن زاده و کشته شده ‌است . در واقع آرامگاه نادر شاه شامل سکویی دوازده پله ‌ای ، محل قبر و پوششی خیمه مانند بر روی آن ، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او ، می باشد . این مجسمه در شهر رم ایتالیا ساخته شده و به مشهد حمل و بر فراز پایه آن استوار شده است . طرح مجسمه به وسیله استاد ابوالحسن صدیقی تهیه شده و مفرغ ریزی آن در کارخانه بروتی ایتالیا انجام یافته است . توسط مجسمه ساز فقید ابوالحسن صدیقی ساخته شده است . همچنین سنگ قبر نادرشاه بر اساس طرح و شکل الماس دریای نور یادگار گرانبهای نادرشاه از فتح هندوستان حجاری شده است . همچنین در گوشه شمالی آرامگاه نادر شاه ، آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار گرفته است . باغ موزه نادری دارای دو  تالار در مجاورت قسمت اصلی بنای یادبود می باشد که آثار تاریخی دوره افشار را به نمایش گذاشته است و گردشگران تور مشهد می توانند از آن ها بازدید کنند . در ساخت ستون های تالار آرامگاه از کلاه سربازان قزلباش دوره افشار الگوبرداری شده است و در تالار شماره یک اشیاء مختلفی از دوره افشار شامل انواع سلاح ‌ها ، البسه و پوشاک رزمی نظامیان ، تابلوهای نقاشی از نادر شاه و صحنه ‌های جنگ نظیر تابلویی از جنگ کرنال ، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشار تا قاجار ، چند نسخه خطی نفیس از جمله تاریخ جهان گشای نادری و دو شمشیر منسوب به نادر شاه به چشم می خورد . تالار شماره دو در حال حاضر به نمایش برخی تصاویر و نیز پاره ای اطلاعات تاریخی در ارتباط با زندگی نادر شاه افشار و کلنل محمدتقی خان پسیان اختصاص یافته است . 

شایان ذکر است در ابتدای ورودی باغ موزه نادری اطاقکی وجود دارد که لباس مردان و زنان و زره و کلاه خود و تبرزین دوران افشاری را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند . گردشگران تور مشهدمی توانند در کسوت سرباز افشاری عکسی منحصر به فرد و خاص به یادگار داشته باشند . در ضلع شرقی باغ هم غرفه های صنایع دستی متعدد استان خراسان وجود دارد که گردشگران تور مشهد می توانند از آن خرید نمایند .