بام قشم

بام قشم که عنوان قدیمی ترین استقرارگاه بشر در جزایر خلیج فارس را به خود اختصاص داده است اینک به عنوان جاذبه ای طبیعی در جزیره علاقمندان به طبیعت را شیفته خود ساخته است .

گردشگران تور قشم علاوه بر تفریحات معمول جزایر و شهر های ساحلی نظیر تفریحات دریایی و ساحلی، از بازدید جاذبه‌های طبیعی آن هم لذت خواهند برد. بام قشم که یکی دیگر از عجایب هفتگانه قشم است از جمله این جاذبه های طبیعی است. اگر چه در بام قشم مناظر زیبای بکر و غیر قابل توصیفی به چشم می خورد که نظیر آن در کمتر جایی دیده می شود، اما متأسفانه در بین گردشگران تور قشم کمتر شناخته شده است و پربازدید نیست.

در ارتفاعات غربی جزیره قشم بین روستاهای طبل و سلخ، منطقه‌ای مرتفع در فلاتی واقع شده که از زمین‌های پست اطراف متمایز است. این منطقه که به بام قشم معروف است گسترده‌ترین بخش مرتفع جزیره را شکل می‌دهد. این ارتفاعات در نواحی بالاتر از سنگ آهک تشکیل شده‌اند و دامنه‌ها و حاشیه‌های آن‌ها از جنس ماسه سنگ، مارن و سیلت است. در سال‌های گذشته مردم  از این منطقه به عنوان سکونتگاه موقت در هنگام گرما و شرجی شدن هوا بهره می بردند و به آب‌انباری که در سال‌های خیلی دور در این محل وجود داشته است پناه می‌آوردند. روستاهایی هم در گذشته در این منطقه وجود داشته‌اند که روستای کلات کشتار از معروف‌ترین آن‌ها است. باستان‌شناسان در این محوطه ابزارهای مختلفی را پیداکرده‌اند که عمر آن ها به آخر دوره پارینه‌ سنگی قدیم یعنی بیشتر از ۱۵۰ هزار سال پیش می‌رسد. پیدا شدن سفال و خشت پخته هم در بام قشم نشانگر ادامه یافتن حیات در این منطقه تا دوره‌ پس از اسلام است. به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا دیگر، کسی در این منطقه به‌صورت دائمی زندگی نمی‌کند.

 بام قشم که در محدوده‌ ژئوپارک قشم قرار دارد از مرکز شهر فاصله دارد و گردشگران تور قشم برای بازدید آن باید بعد از رسیدن به روستای طبل مسیری 15 دقیقه ای را پیاده طی کنند. بنابراین حتما کفش، عینک و کلاه مناسب و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید.همچنین از آن جا که در این منطقه امکانات توریستی چندانی وجود ندارد پس آب کافی و غذای سبک هم با خود داشته باشید. همان طور که اشاره شد بام قشم از مرکز شهر فاصله دارد و اگر تمایل داشته باشید برای بازدید از جاذبه های منطقه روزهایی از سفر خود را در این منطقه اقامت داشته باشید در روستای طبل اقامتگاه بومگردی پیدا خواهید کرد .

اگر به دلیل آن که ارتفاعات مختلفی را فتح کرده اید و تصور می کنید دیدن ارتفاع بام قشم جذابیت چندانی برای شما نخواهد داشت سخت در اشتباه اید. گردشگران تور قشم در سکوت بام قشم، در فضایی به دور از هیاهوی زندگی شهری و در فقدان تکنولوژی از ارمغان طبیعت سخاوتمند بهره مند می شوند . گردشگران تور قشم می توانند از فراز بام قشم منظره‌ جنگل های حرای قشم و ساحل شمالی خلیج‌فارس را نظاره گر باشند. از سمت جنوب هم دره تندیس‌های قشم به خوبی قابل مشاهده است. شب هنگام بام قشم منحصر به فرد است اینجا احساس می کنید بیش از هر زمانی به ستارگان نزدیک هستید. کمتر مکانی در سراسر ایران وجود دارد که چنین آسمانی را در شب با چنین آب‌وهوایی در اختیار شما قرار دهد. شب‌های کویر در مواردی بسیار سرد و طاقت‌فرسا است ولی شب‌های بام قشم آب‌وهوای مطلوبی دارد.