دانستنی های صنعت هوانوردی

حقايقي باور نكردني درباره هواپيما و سفرهاي هوايي

امروزه سفر هوايي تنها يك انتخاب لوكس براي مسافران نيست بلكه بعلت سهولت در رفت و آمد اولويت ويژه اي دارد. ضمن اينكه بدون هواپيما سفر به بعضي مقاصد امري نشدني است. خيلي از ما بارها وبارها با هواپيما سفر كرديم ولي خيلي حقايق جالب را در مورد آن نميدانيم . در اين مطلب سعي داريم بطور مختصر به حقايقي جالب و آموزنده در اين رابطه اشاره كنيم.                 

در طول تاريخ سفرهاي هوايي سال ٢٠١٧ بعنوان امن ترين سال براي سفرهاي هوايي لقب گرفته و امروزه سفر هوايي اگرچه براي عده اي همچنان ترسناك و پر هيجان است اما به بخشي جدايي ناپذير از سفرهاي سالانه ما تبديل شده است .

تمام خلبانهاي پروازهاي بين المللي ميبايست به زبان انگليسي صحبت كنند زيرا زبان رسمي در صنعت هواپيمايي زبان انگليسي است.

مطابق آمارهاي بدست آمده طولاني ترين باند فرودگاه در فرودگاه كامبا بامبا قرار دارد و طول آن در حدود ٥/٥ كيلومتر است .

اكثر خلبانهاي هواپيماهاي مسافربري بصورت ماهانه حقوق دريافت نمي كنند و حقوق آنها بر اساس ساعتهاي پروازي محاسبه ميگردد.

در صورت وقوع هر حادثه در هواپيما امن ترين بخش آن بخش انتهايي و دم آن است. 

  برخي فرودگاهها به اندازه وسعت يك كشور بزرگ ميباشند مثلا فرودگاه ملك فهد در عربستان سعودي از مساحت كل كشور بحرين بزرگتر است

ايرلاينها غذاهاي مخصوصي براي خلبانها آماده ميكنند تا مطمئن گردند دچار مسموميت غذايي نشدند. بعضي از ايرلاينها هم غذاهاي جداگانه اي براي خلبان و كمك خلبانها تدارك ميبينند تا اگر يكي از آنها دچار مسموميت شد فرد ديگر قادر به هدايت هواپيما باشد.                                     

     يك سوم پرزهاي چشايي انسانها در حين پرواز بي حس ميشود به همين دايل غذاها ي داخل هواپيما طعم هاي متفاوتي دارد.    

        هواپيماي باربري آنتونوف بزرگترين هواپيمادر جهان است .                             

   در بعضي موارد اورژانسي خلبانها ممكن است وادار به تخليه سوخت هواپيما در هوا گردد كه اين كار در مواقع فرود اضطراري و براي كاهش وزن هواپيما لازم است.                  

   يك سيستم جالب در هواپيما سيستم اتو پايلوت نام دارد كه استفاده ار اين سيستم ميتواند در حين پرواز هنگام فرود بكار آيد ولي در تمام مراحل پرواز كاربردي ندارد . استفاده از اين سيستم موجب كاهش وبهينه سازي سوخت ميگردد.                      

 در سال ١٩٧٧ دو هواپيما با بيش از ٦٠٠مسافر در باند فرودگاه با هم برخورد كردند و حدود ٥٠٠ مسافر كشته شدند.      

    جيوه ميتواند آلومينيوم را به محض تماس از بين ببرد و به همين علت صحيح نيست داخل هواپيما جيوه برده شود . چون بخش بيشتري از هواپيما از آلومينيوم ساخته شده است.       

هواپيماي مسافربري كنكورد هواپيماي مافوق صوت ميباشد كه با سرعتي فراتر از سرعت صوت ميتواند پرواز كند . اين هواپيما سريع ترين و موفق ترين هواپيماي جهان است و توسط مهندسان فرانسوي و انگليسي ساخته شده است .

سفر بخیر