سواحل لاک‌پشت‌های قشم

سواحل لاک‌پشت‌های قشم یکی از جاذبه های بی بدیل جزیره قشم است که در فصول معینی از سال می تواند جلوه گر قدرت خلقت آفریدگار در برابر دیدگان گردشگران باشد .

 

گردشگران تور قشم برای دیدن سواحل لاک‌پشت‌های قشم و به تماشا نشستن یکی از شاهکارهای خلقت در چرخه‌ زیبای زندگی لاک‌پشت‌ها می بایست خود را به روستای شیب دراز در جزیره قشم برسانند . روستای شیب دراز در حدود ۵۵ کیلومتری از منطقه­ مسکونیِ قشم واقع شده است و علت نام گذاری آن به جهت  شیب تندی است که به سمت دریا دارد . این روستا یکی از بندرگاه­های مهم قشم و بندر مواصلاتی بین جزیره­ قشم و جزیره­ هنگام است . دانستن این نکته برای گردشگران تور قشم خالی از لطف نیست که برای رفتن به جزیره­ هنگام ، فقط می بایست از همین روستا و بندر گذر کرد . گردشگران تور قشم در مسیر رفتن به روستای شیب دراز از غار خربس عبور خواهند کرد و می توانند به جزایر ناز هم سری بزنند .

سواحل وسیع و پهناور روستای شیب دراز از توابع شهرستان قشم جایگاه حضور لاک‌پشت‌های دریایی است . لاک‌پشت‌های دریایی موجوداتی هستند که اکثر زندگی خود را در محیط های دریایی می گذرانند و تنها وجه اشتراکشان با سایر خزندگان لانه سازی در نواحی ساحلی و در مواردی محدود آفتابگیری در خشکی جهت گرم شدن می باشد . به همین دلیل با محیط های آبی سازگاری کامل پیدا کرده و تکامل یافته اند . لاک‌پشت‌های دریایی از بسیاری جهات از لحاظ زیستگاه و مهاجرت به پستانداران بزرگ دریایی و ماهیان بزرگ شباهت دارند . در آب های جزیره قشم ، 4 گونه از ۸ گونه لاک‌پشت‌ شناخته شده در دنیا ، زندگی می کنند . لاک‌پشت‌ها پوزه عقابی یکی از ۴ نوع لاک‌پشت‌ سواحل خلیج فارس و یکی از 2 گونه لاک‌پشتی است که در ایران تخم‌گذاری می‌کنند .

فصل تخمگذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی اسفند تا خرداد است . این لاک‌پشت‌ها هر سال در این بازه‌ زمانی به سواحل روستای شیب دراز قشم می‌آیند و به همین دلیل این سواحل ، سواحل لاک‌پشت‌های قشم نام گرفته اند . سواحل لاک‌پشت‌های قشم با به نمایش گذاشتن جلوه ای از شکوه و شگفتی خلقت یکی از عجایب هفتگانه قشم به شمار می رود . لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در این فصل طی 3 مرحله در مدت زمان 20 روز حدود 300 تخم می‌گذارند و آن را در چاله ای که خودشان کنده‌اند ، پنهان می‌کنند . بچه لاک‌پشت‌ها پس از دو ماه سر از تخم بیرون می‌آورند و به طرف نور مهتاب که در دریا منعکس می‌شود حرکت می‌کنند . نکته جالب این است که بچه لاک‌پشت‌هایی که اینجا سر از تخم بیرون می آورند بعد از 30 سال یعنی زمانی که بالغ شدند برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می‌گردند .بدون تردید تماشای لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در حین کندن چاله و تخمگذاری ، دیدن بچه لاک‌پشت‌ها و حرکت آن‌ ها به طرف نور ، گردشگران تور قشم را به وجد خواهد آورد .

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از گونه های نادر و کمیابی هستند که در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارند و دلیل این موضوع چیزی نیست جز اینکه در گذشته ، کشورهای شرق آسیا این لاک‌پشت‌ها را برای خوراک، شکار می‌کرده‌اند و  در برخی از کشورها هم از لاک این لاک‌پشت‌ها ، برای تولید وسایل تزئینی استفاده می­شده است . البته خوشبختانه در حال‌ حاضر ، صید و فروش این لاک‌پشت‌ها ، ممنوع می باشد . سازمان منطقه آزاد قشم با همیاری سازمان یونسکو در طرحی برای حفظ و مراقبت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی که در معرض انقراض هستند ،در سواحل لاک‌پشت‌های قشم کار محافظت و آزاد سازی بچه لاک‌پشت‌ها را آغاز کرده است . از دستاورد های اجرای این طرح در سواحل لاک‌پشت‌های قشم که با مشارکت جامعه محلی جزیره به ویژه جوانان روستای شیب‌دراز با عنوان گروه "ناتوران خميس" (محافظان لاک‌پشت) صورت گرفته است ، افزایش ۹۰ درصدی تولد بچه لاک‌پشت‌ها است .