شهر زیر زمینی کیش

شهر زیرزمینی کیش یا همان کاریز کیش با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت در عمق شانزده متری زمین تلفیقی از هنر ایرانی و طبیعت زیبای این جزیره را به رخ می کشد.

سقف کاریز کیش هشت متر ارتفاع داشته و آب موجود در آن حاصل از بارندگی های فصلی است و به سبب وجود مرجان ها  تصفیه شده و زلال می باشد.

 قنات قدیمی كیش به‌ طور استادانه و ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شده‌ و با شیبی ملایم با طول پانزده كیلومتر كه در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی كیش به سه رشته تبدیل می شود و از این محل دوباره با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره می‌ریزد.

در طول مسیر این قنات های قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب به منظور مصرف شرب ساكنان و آبیاری فضای سبز وجود دارد. یکی از این حلقه های چاه که فرمی مخروطی دارد در سقف شهر زیرزمینی کیش به چشم می خورد.

ایجاد یک شهر زیرزمینی در مسیر قنات ‌ها به ‌گونه ‌ای كه بتواند مجموعه‌ای طبیعی، تاریخی و فرهنگی را برای گردشگران تور کیش فراهم آورد از سال 78 با انگیزه یک مهندس ایرانی مقیم آلمان آغاز گشت. منصور حاجی حسینی موسس شهر زیرزمینی کیش با تغییر كاربری مجموعه قنات کیش، در ترغیب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی تور کیش نقش آفرین بوده است.

در مسیر ساخت شهر زیرزمینی کیش فسیل بسیاری از جانوران دریایی از سقف مرجانی تونل به دست آمد که آزمایش‌های دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد كه این سقف زیبا بین 110 تا 550 میلیون سال عمر دارد. طراحان شهر زیرزمینی کیش سقف مرجانی را برای بازدید گردشگران تور کیش حفظ نموده و دیوارها و محیط‌ های داخلی كاریز کیش را با الهام از روش های معماری قدیمی ایرانی آراسته نموده اند.

برای مشاهده صدف‌ها و مرجان‌ها دو راه وجود دارد بازدید از موزه‌های طبیعی یا غواصی در آب‌های آزاد. اما گردشگران تور کیش  بی هیچ واسطه بر روی سقف شهر زیر زمینی کیش خواهند توانست از بزرگ‌ترین مجموعه مرجانی بازدید نمایند. همین مسئله زمینه قرار گرفتن کاریز کیش در فهرست ابنیه جهانی را فراهم خواهد نمود.

همچنین یاد آور می شود خاک برداشت شده از كاریز کیش دارای خواص درمانی زیادی است كه در گل درمانی کاربرد دارد.

در طرح بازسازی کاریز كیش با حفظ بافت تاریخی آن كاربری‌های جدیدی در این شهر زیرزمینی ایجاد گشته كه باعث جذب بیشتر گردشگران تور کیش شده است. شهر زیرزمینی کیش در فاز اول خود به قسمت‌های مختلف از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن كنفرانس و گالری‌های هنری تجهیز شد . ساخت مجموعه تفریحی بزرگ شامل سینما، پاركینگ و پاویون و دو قلعه شبیه قلعه‌های باستانی با بخش‌هایی مانند رستوران، فروشگاه، محل بازی كودكان و سوییت‌های اقامتی روی كاریز از دیگر برنامه های توسعه مجموعه است .

اما از جذاب ترین بخش های این مجموعه تونل شاهنامه است كه گردشگران تور کیش در آن سوار بر قایقی كوچک بر آب جاری قنات به حركت در می‌آیند و در هر پیچ تونل با یكی از هفت خان رستم آشنا می‌شوند. همچنین با بهره‌گیری از روش‌های سنتی نقالی، بازی نور و صدا اطلاعات لازم در اختیار گردشگران تور کیش گذاشته می‌شود. این خلاقیت در جذب بیشتر مسافران تور کیش موثر بوده است. البته تاثیر هوای خنک شهر زیرزمینی کیش  که به طور پیوسته در آن موج می زند را نباید نادیده گرفت.

شهر زیرزمینی کیش همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب، واقع در بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور پذیرای گردشگران تور کیش است.