آرامگاه کوروش بزرگ

کوروش بزرگ اولین پادشاه و موسس حکومت هخامنشیان بوده و یکی از بنام ترین و البته محبوب‌ ترین پادشاهان ایران‌کهن است تا آن جا که در زمان سلطنت خود ، به پادشاهی عدالت‌محور و مردم‌دوست شهرت داشته است .

کمتر مسافر و گردشگر تور شیراز را می توان دید که در سفر خود سراغی از آرامگاه کوروش بزرگ نگیرد . آرامگاه کوروش بزرگ ، در منطقه‌ باستانی پاسارگاد و در ضلع جنوبی مجموعه قرار دارد . قطعا نظاره کردن عظمت آرامگاه چنین شخصیتی برای هر ایرانی موجب افتخار و غرور خواهد بود . مسافران تور شیراز می‌توانند پس از ورود به جاده شیراز - اصفهان از سعادت‌ شهر گذشته و پس از طی ۲۰ کیلومتر از طریق جاده‌ فرعی به سمت روستای مادر سلیمان حرکت نموده و با طی مسافتی حدود ۴ کیلومتر خود را به پاسارگاد برسانند . همچنین گردشگران تور شیراز چنانچه تمایل داشته از حمل و نقل ریلی(تور شیراز با قطار) استفاده نمایند می بایست با قطار اصفهان-شیراز به ۵ کیلومتری سعادت‌ شهر رفته و سپس به وسیله تاکسی‌های خطی، خود را به پاسارگاد برسانند .

آرامگاه کوروش

ساختمان آرامگاه کوروش بزرگ ، از سکو هایی تشکیل شده که بنای اصلی روی آن ساخته شده است . به عبارت دیگر ساختار کلی آرامگاه کوروش بزرگ را می توان متشکل از دو بخش درنظر گرفت . پایه‌‌ مقبره که بخش اول بنا است ، سکویی است ساخته شده از ۶ پله و بخش دوم مقبره نیز، اتاق کوچکی است که سقفی شیب‌دار روی آن قرار گرفته است . شاید برای مسافران تور شیراز جالب باشد که بدانند تمامی قسمت ‌های بیرونی آرامگاه در هفت طبقه و روی یکدیگر ساخته شده است و به نظر می رسد طراح بنا، این نوع طراحی را به دلیل قداست عدد هفت، درنظر گرفته است. سنگ بنای آرامگاه کوروش بزرگ سنگ‌های آهکی سفید و متمایل به زرد می باشد که احتمالا از معدن سیوند که در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری پاسارگاد قرار دارد ، استخراج شده است . اتاقک آرامگاه کوروش بزرگ دارای ارتفاعی بیش از ۲ متر و دیوار هایی به ضخامت یک متر و نیم بوده و سنگ‌ های تراشیده شده در چهار ردیف به زیبایی و البته با دقت بسیار روی یکدیگر قرار گرفته اند ، دو قطعه سنگ بسیار سنگین در کف آرامگاه قرار دارد و پوشش سقف آن هم سنگی می باشد . نکته‌ قابل تأمل در مورد معماری آرامگاه کوروش بزرگ ، عدم استفاده از هرگونه ملاط در ساخت بنا است . این ویژگی در معماری تخت‌ جمشید هم وجود داشته که در عین حال از استقامتی دو هزار ساله برخوردار است . کارشناسان معتقدند استفاده از بست‌ های فلزی دم چلچله‌ای که احتمالا جنس آن‌ها از آهن و سرب باشد در اتصال سنگ ‌ها به یکدیگر از مهم‌ترین دلایل استحکام قابل توجه بنای آرامگاه کوروش بزرگ است

پاسارگاد

گردشگران ایرانی تور شیراز در لحظه پر شکوه بازدید از  آرامگاه کوروش بزرگ در برابر قهرمان جاودان تاریخ ایران سر ستایش فرود آورده و خاطره فراموش نشدنی آزادی بخش بزرگ تاریخ را پاس می دارند . در این هنگامه ایران نوین با افتخارات کهن خود پیمانی تازه می‌بندد و به اصالت خود فخر می فروشد .