حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز از جاذبه های شهر شیراز به شمار می رود که شهرت آن به زیبایی هنر به کار رفته توسط معماران هنرمند آن در سالیان دور است .

حمام وکیل شیراز در کانون شهر شیراز و در مجاورت دیگر بنا های دوره زندیه ، مانند بازار وکیل و مسجد وکیل قرار دارد . به بیانی دقیق تر حمام وکیل شیراز در غرب مسجد وکیل ساخته شده ‌است . گردشگران تور شیراز با مراجعه به مرکز شهر محله‌ درب شاهزده ، می توانند از این آثار تاریخی دوره زندیه بازدید نمایند . از بخش ‌های تماشایی این حمام ، می توان به بخش شاه نشین اشاره نمود که همان طور که از نامش پیدا است ویژه شاه بوده ‌است . حمام وکیل شیراز در فهرست آثار ملی ثبت و نگاشته شده ‌است .

حمام وکیل

این بنای تاریخی از پیشرفته ‌ترین اصول معماری زمان خود بهره برده ‌است . به عنوان مثال ورودی حمام کوچک در نظر گرفته شده و با شیبی ملایم به هشتی ورودی که پایین‌ تر از سطح زمین قرار دارد ، می‌رسد و ورودی به رختکن ، زاویه ‌دار ساخته شده تا از ورود سرما به داخل و از خروج گرما به خارج از حمام جلوگیری شود . گرم خانه با سنگ فرش پوشیده شده ‌است که در زیر این سنگ‌ فرش دالان ‌های کم ‌عرض و باریکی تعبیه گشته که هوای گرم و بخار آب در آن جریان می‌یافته ‌است تا کف حمام زودتر گرم گردد . در جنوب گرم خانه ، خزینه قرار دارد که دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب داشته‌ است .  در دو طرف محوطه گرم خانه دو شاه نشین و در دو طرف خزینه دو حاکم نشین ساخته شده‌است که در وسط هر کدام حوضی ازسنگ مرمر به چشم می خورد . هشت ستون یکپارچه سنگی در وسط سقفی گنبدی قرار گرفته ‌اند و در زیر گنبد ، نقوش آهک ‌بری زیبایی توجه گردشگران تور شیراز را به خود جلب می کند که داستان‌ های آن ها از مذهب ، سنت ، علائق و رویا های مردم این دیار نشأت گرفته است .

hamam vakil

در گذشته ، حمام را تنها به عنوان مکانی برای شستشو در نظر نمی‌گرفتند . بلکه حمام مکانی برای انجام مراسم هایی همچون حمام زایمان ، مراسم سنتی حنابندان و بسیاری دیگر از رسوم جالب و دوست‌داشتنی بوده است که حمام وکیل شیراز هم از این قاعده مستثنی نبوده و مراسم های گوناگونی توسط مردم آن دوران در این مکان برگزار می‌شدند .

hamame vakil

 

تا دوران پهلوی دوم حمام وکیل شیراز دایر بود و بخش هایی از آن را به عنوان حمام نمره خصوصی  و رختکن استفاده می شد و سربینه آن به عنوان زورخانه مورد بهره برداری قرار گرفت . در همین زمان شکاف هایی در دیوار و سقف به وجود آمد که منجر به تعطیلی حمام  گشت و در سال ۱۳۵۱ به همت اداره‌ باستان شناسی مرمتی اساسی در آن صورت پذیرفت . بعد از انقلاب هم این حمام برای مدتی به عنوان رستوران و سفره خانه مورد استفاده قرار گرفت اما پس از مدتی دوباره تغییر کاربری یافت و به عنوان موزه مورد بهره برداری قرار گرفت که تا به امروز ادامه دارد و همه روزه پذیرای تعداد بیشماری گردشگر داخلی و خارجی تور شیراز است .

 

 

وب دایرکتوری تیفا